Klinkt altijd leuk, zo’n jamsessie. Maar sommigen krijgen toch een beetje koudwatervrees. Hier deel I met een rits goeie tips!
Wat is een jamsessie?
Van Dale zegt ’t volgende over de betekenis van een jamsessie: “Een gezamenlijke spontane improvisatie van niet regelmatig samenspelende muzikanten”.
De meeste sessies bestaan uit een vaste basis, aangevuld met mensen die mee willen/mogen doen. Bij de ene jamsessie mag je alleen meedoen als je gevraagd wordt, bij de andere sessie ligt de drempel veel lager en kan je je melden bij de sessieleider. Bij de maandelijkse popschool jamsessies in café Substitute (Ede) mag iedereen die een beetje speelervaring en lef heeft het podium op. Eventueel met wat back up van een van de docenten van de huisband.
Jammen kan op basis van een bestaand nummer, of gewoon ‘the real deal’ zoals we dat bij de popschool noemen: zonder bestaande song, gewoon op basis van een groove of een aantal akkoorden. Dat laatste is vooral voor de jammers die al heel wat speeluren op de klok hebben staan. In deze blog gaan we kijken hoe we vanuit een bestaande song kunnen jammen, en wat daarvoor nodig is.
Geschikt repertoire
Bij het uitzoeken van repertoire voor jamsessies moet je rekening houden met een paar belangrijke punten.
- Allereerst: welke songs zijn geschikt? Omdat je ‘on the spot’ speelt met geen of weinig voorbereiding met elkaar van tevoren, moeten het songs zijn die, óf heel bekend zijn, óf heel makkelijk weg te spelen zijn. Een heel moeilijk schema met allemaal segno’s, maatsoortwisselingen en dergelijke is dus niet aan te raden.
- Een nummer met enorm veel akkoorden en met een ingewikkelde vorm wordt meestal een rommeltje; helemaal als het een onbekend nummer is.
- Let ook op een speelbare toonsoort. Een nummer met een overload aan kruisen of mollen verkleint de kans op het vinden van muzikanten.
- Als je een zanger nodig hebt bij het spelen: zorg dat het een bekend nummer is. Als instrumentalist akkoorden of een groove wegspelen bij een song die je niet kent is stukken makkelijker dan als zanger een totaal onbekend nummer zingen. Dat laatste zal ook niet snel gebeuren.
- Daarnaast is het goed om te weten dat niet alle songs zich lenen om op de jammen. Speel zo’n stuk zelf eens door, of neem ‘m mee naar les, en kijk of het uitnodigt tot jammen.
Bladmuziek
- Als je eenmaal weet welk song(s) je wilt doen, zorg je voor voldoende kopietjes van goeie partijen/akkoordschema’s voor de rest van de band.
- Zorg dat het goed leesbaar is. Je staat meestal niet op de best verlichte plek te spelen.
- Gebruik geen kopietjes uit een songbook. Dan heb je meestal minimaal te maken met vijf pagina’s en dat bladeren is niet zo handig tijdens het spelen. Maximaal twee blaadjes per song is het beste.
- Ben je zelf niet heel handig in het schrijven van een partijtje; dan biedt internet uitkomst. Als je googlet op ‘chords’ en de titel van je liedje kom je meestal wel aan akkoorden. Print deze niet klakkeloos uit. Maar check eerst of de akkoorden kloppen (vaak niet namelijk..). Check of de toonsoort wel klopt en of je niet te maken hebt een ‘capo’ toonsoort. Een capo aanduiding is puur voor gitaristen. En die moet dan maar net een capo bij zich hebben. Een bassist kan hier sowieso niet mee uit de voeten.
Het tweede nadeel dit soort akkoordschema’s is dat er geen overzicht in maten is, je geen accenten kunt intekenen en dergelijke. De band moet dus goed aanvoelen wanneer welk akkoord gespeeld moet worden. - Ben je iets handiger met het maken van partijtjes dan kan je een blokschema maken. Het nadeel van een eenvoudig blokschema is, is dat er meestal geen tekst bij staat. Ben je handig met een muzieknotatieprogramma of met pen en papier dan kan je de melodie (en evt. tekst) uitschrijven, en de akkoorden erboven plaatsen. Lees hier meer over in onze blog hierover.
Een beetje hulp
Als popschool hebben we al heel wat mensen van enorme zenuwen naar een enorme kick zien gaan. Jammen is in het begin heel spannend maar dat is vaak met alle begin zo, toch? En daarom zijn er altijd docenten van de huisband: die kunnen je er een beetje doorheen trekken. Als je leerling van de popschool bent kan je sowieso in de lessen aandacht besteden aan geschikte songs en aan zaken waar je rekening mee kunt houden tijdens het jammen.
Schiet een van ons dus gerust aan: jammen doe je samen!
Repertoiretips
En tot slot van het eerste deel van deze blog, geef ik je alvast een aantal titels van songs die geschikt zijn voor een jamsessie. Of je ’t uiteindelijk kunt gaan spelen hangt natuurlijk altijd wel af van o.a. beschikbare instrumentalisten en/of zangers. Maar met deze titels heb je grote kans!
- Ain’t no sunshine (Bill Withers)
- I belong to you (Lenny Kravitz)
- In the name of love, One, With or without you (U2)
- Ironic (Alanis Morrissette)
- Jailhouse rock (Elvis Presley)
- Knocking on heaven’s door (Bob Dylan)
- Mercy (Duffy)
- Just the way you are (Bruno Marse)
- People get ready (Curtis Mayfield)
- So what (Miles Davis)
- The Scientist, Yellow (Coldplay)
- Sunday Morning (Maroon 5)
- Wicked ways (Waylon)
- Wonderful tonight (Eric Clapton)
- Al along the watchtower, Little wing (Jimi Hendrix)
- Someone like you (Kings of Leon)
- Baby love (Mother’s finest)
- Higher ground, I wish (Stevie Wonder)
- Gravity (John Mayer)
En natuurlijk: de alom bekende bluesschema’s!
Zit jouw favo jamtitel er niet bij? Laat ‘m hieronder achter!
In deel II gaan we het over de volgende stappen hebben; hoe draai je niet alleen een liedje af maar ga je echt jammen: ruimte voor solo’s, improvisatie, communicatie en nog veel meer!